۱۳۸۷ بهمن ۱۲, شنبه

منافقین، خشنود از دولت نهم

"در گذشته (زمان خاتمی) كاري شد كه همه دنيا گفت منافقين تروريست هستند اما امروز(دوره ی احمدی نژاد) چه كرده‌ايم و چه شده است كه نام آنها از ليست تروريست در آمده است؛ آيا اين خدمت به خون شهيدان است؟"
هر چند امثال خبرگزاری شارلاتان فارس تلاش کردند تا این جمله ی آقای خاتمی را لگدمال کنند، اما واقعیت این است که منافقین تروریست دارند با دمشان گردو می شکنند که امروز اروپا آنها را تروریست نمی داند، درست برعکس دوره ی خاتمی که اروپایی ها منافقین را در فهرست گروه های تروریست قرار دادند.
این حرف یکی دو نفر نیست، مهندس موسوی هم چند روز پیش گفته بود که سرمایه گذار خارجی دیوانه نیست که با این شرایط در کشور ما سرمایه گذاری کند.
ظاهرش قشنگ است، عالی است، انسان را سر شوق می آورد، فحش می دهیم و راه می رویم، ایده آل هایمان را فریاد می زنیم و حداکثرها را می خواهیم، قلدری می کنیم و می بینیم مردم عادی برایمان کف می زنند، همان مردمی که تازه دارند می فهمند بعد از سه سال و نیم، هیچ چیزی از آن شعارهای قشنگ باقی نمانده، بیش از 200 میلیارد دلار پول نفت هدر رفته و در سفرهای استانی خرج هیچ شده.
آری، اینچنین منافقین توانستند به یمن عملکرد عملکرد اشتباه خودمان(!) از فهرست گروه های تروریستی خارج شوند.

۱۳۸۷ بهمن ۱۰, پنجشنبه

عامل نامزد نشدن موسوی در 84

همان سال 84 شنیده بودم آقای کروبی مانع کاندیدا شدن میرحسین شده، اما با گفته های هفته ی گذشته ی آقای محمد سلامتي (دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب) این خبر علنی شد.
(عکس شماره ی 1؛ توضیح در پاراگراف آخر)
کروبی نگذاشت میرحسین در آن سال کاندیدا شود که اگر می شد کشور به این وضع کشیده نمی شد. نمی دانم، شاید میرحسین نباید به حرف شیخ نمای اصلاحات گوش می کرد. شیخ قدرت طلب در آن سال به میرحسین می گوید که تو نیا تا من بیایم! آن هم چه آمدنی! با "طرح پنجاه هزارتومانی" که فکر می کرد می تواند رای جماعت را بگیرد و بعد هم که رای نیاورد شاکی بود چرا بقیه به نفع او کنار نرفته اند؟! و اصلا زد زیر همه چیز و گفت که برنده ی انتخابات بوده و باید رییس جمهور می شد!

سلامتی درباره ی علت منصرف شدن مهندس موسوي در سال 84 گفته: «در شوراي هماهنگي جبهه ی اصلاحات تقريبا در مورد ميرحسين موسوي اتفاق نظر وجود داشت و قرار بود کروبي به اتفاق دو نفر از مجمع روحانيون مبارز با ميرحسين موسوي ملاقاتي داشته باشند تا او را متقاعد کنند که وارد عرصه انتخابات شوند ولي در اين بين اتفاقاتي افتاد...
به اینجا که رسید، به خبرنگار گفت تا ضبط صوت را خاموش کند و حتما تعریف کرده که کروبی چطور بر خلاف قرارشان، به موسوی گفته خودش می خواهد رییس جمهور شود. برای همین هم بعد از آن جلسه ميرحسين گفت که نمي‌‏آيم و کروبي گفت ‌‏مي‌‏آيم. به همین راحتی.

(عکس شماره ی 2؛ توضیح در پاراگراف آخر)

آقای کروبی در این انتخابات هم تلاش دارد به زور هم که شده خاتمی و میرحسین را مجبور کند تا کاندیدا نشوند، اما غیر از دوستان خودش کسی توجهی نکرده است. واقعا همانطور که آقای کرباسچی می گوید، "انگار اصلا کروبی کاندیدا نیست". چون غیر از امثال آقای کرباسچی که طاقت هزینه دادن نداشتند، باقی هزینه داده ها همچنان به اصلاحات اعتقاد دارند نه زد و بندهای سیاسی.


امثال آقای کروبی، اهل زد و بند هستند، ببینید نه کیهان و نه فارس و نه موتلفه و نه یالثارات، هیچ کدام به کروبی گیر نمی دهند؛ آنها از کروبی نه تنها وحشت ندارند، بلکه با او فرقی نمی کنند.


(عکس شماره ی 3؛ توضیح در پاراگراف آخر)

قبلا این سه عکس را گذاشته ام و توضیحاتش را نوشته بودم، حدود سه سال پیش؛ فکر کردم یادآوریش بد نیست: این اتاق آقای کروبی است، در سه عکس که با فاصله ی چند ماه گرفته شده است، عکسی که آقای کروبی در اتاقش آویزان کرده دچار تغییرات عجیبی می شود، واقعا خنده دار است. اولی مربوط به قبل از انتخابات 84 است که عکس امام را آویزان کرده، دومی بلافاصله بعد از انتخابات است که احمدی نژاد انتخاب شد و سومی چند ماه بعد از آن است!

۱۳۸۷ بهمن ۸, سه‌شنبه

آقای سعیدلو، مردم می فهمند

من اگر جای آقای سعیدلو بودم اینقدر ماله کشی نمی کردم، می گفتم سفرهای استانی جواب نداده و تمام. اما این آقا با وقاهت آمارهایی می دهد تا مردم را خر کند، غافل از اینکه مردم می فهمند؛ آقای سعیدلو گفته دارند سیاه نمایی می کنند! خنده دار است، کدام سیاه نمایی؟ وقتی در کارنامه ی دولت شما سیاهی باشد، همان دیده می شود، انتظار داشتید سفید دیده شود؟
آقا مردم خر نیستند که آمار افزایش دلاری صادرات غیرنفتی را می دهید، اما نمی گویید که آیا به خاطر گرانی بوده یا از لحاظ حجم هم افزایش داشته؟ اصلا چرا در این خبری که در خبرگزاری ها منتشر کرده اید، واردات را مقایسه نکرده اید؟ قطعا اگر در تیتر خبر خبرگزاری نورچشمی دولت نهم نوشته شده است:
علي سعيدلو:
برخي‌ها با آمارهاي جعلي به دنبال توقف سفرهاي استاني رئيس‌جمهور هستند

اما خودتان از این روش استفاده کرده اید تا مردم خر شوند و تصور کنند که آمارهای ناقص شما، تمام واقعیت است. بالاخره این هم روشی است، اما در واقع حنای دولت دیگر رنگی ندارد. این چه عوام فریبی است که مدعی هستید:
اطلاعات موثق داريم كه عده‌اي به صورت محفلي بر اساس منويات خود طرح تخريب دولت و سياه‌نمايي جامعه را در دستور كار قرار دادند، و يكي از اين پروژه‌ها بحث سفرهاي استاني است كه با آمار جعلي و تحريف درصدد توقف اين تلاش پرثمر برآمده‌اند.

خجالت دارد آقای سعیدلو! همین سفر کرمانشاه، دو بار تعویق افتاد، اصلا هم بی ربط به اعتراض نمایندگان کرمانشاه در مجلس نبود که گفته بودند در اعتراض به عملکرد دولت، دولت را در سفر همراهی نخواهند کرد. اینها که از خودتان هستند، اصولگرای اصولگرا.

البته ابتدا در نیت شما شکی نداشتم، گفتم این بندگان خدا می خواهند کار کنند، بلد نیستند، اما وقتی آدم به چشم می بیند غلط و ناقص گزارش می دهید، عصبانی می شود. بله، شما یک چیزی شنیده اید که در حکومت داری علوی باید چطور بشود و چطور نشود، اما راهتان غلط بود، باید از مردم معذرد خواهی کنید.

جناب آقای سعیدلو، ابزارهای تبلیغاتی همگی در اختیار شماست، از روزنامه ها و خبرگزاری ها تا سایت های فیلتر نشده. واقعا اگر کسی بخواهد سیاه نمایی کند باید به کجا مراجعه کند؟ تصور نمی کنید که همین کم و کاستی های دولت شماست که خود به خود بهانه ی خوشحالی رادیو فردا و رادیو آمریکا و سایرین را فراهم می کند و در واقع شما در بهانه دادن به بیگانگان شریک هستید.

مردم رییس جمهوری که بدون برنامه ریزی اساسی پول خرج کند و تنها افتخارش این باشد که کم می خوابد را نمی خواهند، می خواهند چه چهار ساعت و چه هشت ساعت می خوابد به مردم خوب خدمت کند و کشور خوب اداره شود.
.
حاشیه:
نامه ی آقای دکتر میردامادی به خاویر سولانا
رجانیوز: استعفاي معاون خبر ايسنا !
تیم فوتبال بانوان استقلال منحل شد !
هشدار میر حسین درباره گرایش به تصمیم گیری فردی در کشور

فارس و شیخ ساده لوح

حدود چهار ماه پیش در دیداری حضوری، به آقای کروبی گفتم که حرف ها و حرکات شما باعث شده هر روز تیتر کیهان و فارس شوید و البته علیه اصلاح طلبان و خود اصلاحات. گفت که از این مساله خبر ندارد و تا به حال به آن توجه نکرده است.
گفتم که سعی می کنم تیتر های صفحه ی اول روزنامه ی کیهان را در بازه ی زمانی مثلا یک ماهه بررسی کنم و به ایشان نشان دهم. بررسی کردم اما فرصت نشد نشانشان بدهم. سعی می کنم در چند روز آینده تصویر صفحه ی اول روزنامه ی کیهان را در آن تاریخ ها روز وبلاگ بگذارم اما همین قدر بگویم که در حدود 14 شماره از روزنامه در دو ماه، در صفحه ی اول کیهان، آقای کروبی تیتر دوم بود و البته در جهت انشقاق در بین اصلاح طلبان و سخنانی علیه دوره ی اصلاحات.
الان روزانه خبرگزاری فارس خبرهایی از زبان اعضای حزب اعتماد ملی، شخص آقای کروبی و نیز اطلاعیه ها و بیانیه های آن، با رویه ی ایجاد اختلاف بین اصلاح طلبان منتشر می کند که اعضای حزب آقای کروبی کاملا با آن رویه موافق به نظر می رسند وگرنه هر روز 60 تا مصاحبه با آن نمی کردند.
به نظرم فارس و کیهان دارند از ساده لوحی ایشان سوءاستفاده می کنند و واقعا جای غصه خوردن دارد. این پیرمرد بعد از آن تندروی های انقلابی اش که باعث کناره گیری اش شده بود با روی کار آمدن اصلاح طلبان تا حدودی برای او هم آبروداری کردند، اما سر پیری که می توانست در گوشه ای بنشیند اینطور دوره افتاده تا مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.
البته من تقصیر اصلی را به گردن خبرگزاری نمای فارس و روزنامه ی جناحی دولتی می اندازم که اگر به تحریک پیرمرد دست نمی زدند او هم اینگونه رفتار نمی کرد.
البته از خبرگزاری فارس و کیهان بگذریم که حتی یک بار هم علیه او چیزی ننوشته اند و چند ماهی است انگار وکیل مدافع او شده اند در حالی که تیرهای آنها پشت سر هم به سوی اصلاح طلبان می بارد؛ اطرافیان خود آقای کروبی هم کمتر از او سوءاستفاده نمی کنند و به نظرم به همان دلیل که دکتر سروش چهار سال پیش گفته بود می خواهند از کروبی حمایت کنند؛
  • خبرنگار خطاب به دکتر سروش: جوری که شما از آقای کروبی صحبت می کنید، به نظر می آید ایشان نه بو دارند، نه خاصیت. پس چرا باید به ایشان رای داد؟
  • پاسخ دکتر سروش: البته من نمی خواهم این اصطلاح را به کار ببرم، ولی البته همین هم خود خاصیتی است. فکر می کنم نظام این افراد را بهتر می پسندد ...
فکر می کنم بد نیست کمی درباره ی نیت هم دور و بری های آقای کروبی و هم مخالفان اصلاحات که الان دارند از او حمایت می کنند شک کنیم، حداقل ببینیم دلیل حمایت آنان چیست؟

۱۳۸۷ دی ۲۷, جمعه

روز ملی پرندگان !

چند روز پیش در پیاده روی خیابان خیام، کنار ایستگاه متروی خیام داشتم قدم می زدم که دیوار نوشته ای توجهم را جلب کرد. نوشته بود: روز ملی حمایت از پرندگان 15 / 3 / 88

چند قدم که جلوتر رفتم، دیدم دو باره با همان نوع شابلون دستی یک نوشته روی یک درب مغازه ای درج شده بود اما نوشته بود: «پرنده های قفسی، عادت دارن به بی کسی 15 / 2 / 88»
دوربین را درآوردم و عکس گرفتم. بعد برگشتم و از اولی هم عکس گرفتم. باز هم چشم چرخاندم اما فقط یکی دیگر با مضمون «روز ملی ... » پیدا کردم.
در گوگل گشتم ببینم اصلا روزی به این نام داریم یا نه، که دیدم دو نفر دیگر هم قبل از من عکس هایی از دو منطقه ی مختلف تهران از این نوشته ها به روی وبلاگشان گذاشته اند. لینک یک / لینک دو
اما نفهمیدم آیا تا به حال چنین روزی داشته ایم؟ آیا قرار است داشته باشیم؟ شاید هم کار «دشمن» است؟! بعید نیست فردا دولت بهانه پیدا کند و این هم سیاسی شود.
حاشیه: امروز به جلسه ی جمعیت توحید و تعاون رفته بودم؛ دوستان زیادی آمده بودند. خبرش که روی سایت ها هست، اما آقای حسن خمینی جمله ای گفت که بسیار جذاب بود. بحث درباره ی «تحول» بود، به دعای نوروز اشاره کرد که می گوییم حول حالنا الی احسن الحال. گفت یک نفر هی می گفته «حول حالنا»، یعنی «وضع ما را متحول کن» و باقیش را نمی گفت که الی احسن الحال، یعنی «به بهترین وضعیت». گفتند چرا جمله را ناقص می گویی؟ پاسخ داده بود که «این وضع متحول شود، هر وضعیتی که پیش بیاید از وضعیت فعلی بهتر است»! فکر نمی کنم نیاز به توضیح داشته باشد، همه زدند زیر خنده.

۱۳۸۷ دی ۲۶, پنجشنبه

مصاحبه ی کیهان با گوگوش

آنها روزنامه ی اصولگرای همشهری را به خاطر داریوش، حتی یک نصفه روز هم نمی بندند، فقط یک تذکر ساده. حتی صدایی هم از هیچ اصولگرایی در نمی آید. من هیچ جا در هیچ روزنامه ای از آنها ندیدم کوچکترین اعتراضی کنند که چرا روزنامه ی آقای قالیباف اصولگرا مصاحبه ی داریوش خواننده را چاپ کرده است؟!

قم هم خبری نیست، از کسی صدایی بلند نمی شود. آنها که در این سالها کفن ها را آویخته اند و تک و توک صداهای این چند سال را هم که از طرف مراجع مورد قبول خودشان بلند شد به آن توجهی نکردند و گفتند بالاخره آنها هم می توانند نظر بدهند!

بسیج دانشجویی هم گلو پاره نمی کند. دفتر تحکیم شیراز و جامعه ی اسلامی هم همینطور. هم دستوری از بالاتر به آنها داده نشده که خودجوش بیانیه صادر کنید یا خودجوش تجمع کنید یا به فلان جا بروید یا فلان سفارتخانه را بگیرید، یا نگیرید، یا کفن بپوشید، یا به فلانی نامه بنویسید، یا ... . نه، این بار هنوز دستوری نیامده برای حرکت خودجوش! آخر این چه حرکت خودجوشی است که می گویند اعضای بسیج فلان روز به صورت خودجوش در فلان جا تجمع می کنند! بسیج که نمی تواند بدون دستور آب بخورد، فرمانده ی سپاه می گوید ما باید زمینه ی تکرار 13 آبان را فراهم کنیم، این بچه ها می روند و سفارتخانه می گیرند، بعد فرمانده بیانیه می دهد که برگردید، دیگر وارد نشوید. کجایش خودجوش است؟

البته درباره ی انتشار مصاحبه ی داریوش در همشهری، به نظرم هم انرژی این پیاده نظام های جناح آقای احمدی نژاد تمام شده اینقدر این روزها تجمع خودجوش کردند، هم به نظرم آن مصاحبه را از قصد انتشار داده اند که بگویند بله، در زمینه ی فرهنگی باز فکر می کنیم! آخر شما که داخلی ها را تحمل نمی کنید، چطور با لس آنجلسی ها می بندید و به آنها چشمک می زنید؟

سایت های آنها هم ساکت ساکت هستند، مثل بچه های خوب حرف گوش کن! اصلا ناراحت بودند که مثلا امثال منی درباره ی ارتباط آنها در وبلاگ خود نوشته ایم. ای میلی آمده بود که چرا این کار را بزرگ کرده ای؟ به آن بنده ی خدا جواب دادم که مساله ی من این است که باید به ... خوردن بیافتید، یادتان می رود که با سینماگران چطور برخورد می کنید و آنها را فراری می دهید.

دیروز خبری منتشر شد مبنی بر این که هیات نظارت جلسه داشته و به دلیل انتشار مصاحبه ای با یکی از خوانندگان ضد انقلاب لس آنجلسی با حکم هیات نظارت بر مطبوعات به مدت 5 روزتوقیف شده است. رجا نیوز امروز با خوشحالی آن خبر را تکذیب کرد: «خبرتوقیف 5 روزه روزنامه همشهری که در برخی سایت های خبری منتشر شده بود از سوی منابع رسمی دولت و وزارت ارشاد تکذیب شد.»

به هر حال باز هم می گویم که داریوش به عنوان شاهد حرف های سه هفته پیش آقای حجاریان درباره ی لس آنجلسی ها از غیب رسید تا آقای صفار هرندی ضایع شود. وقتی از حجاریان درباره ی دست و پا زدن اصولگرایان پرسیدیم، گفته بود که: «اگر حرف‌‏هايشان (حرف اصولگرایان) را گوش دهيد متوجه مي‌‏شويد که آنها فقط مي‌‏خواهند باشند و در صحنه ديده شوند و عکسي از آنها منتشر شود و همين برايشان کافي است. از سوي ديگرآنها در حال فرار به جلو هستند. روزي مي‌‏خواهند از لس‌‏آنجلس مجري تلويزيوني بياورند و روز ديگر در پي دعوت از فيلمساز خارجي براي ساختن فيلمشان هستند. متاسفانه حرف‌‏هاي نادرست زياد مي‌‏زنند.»

و آقای وزیر ارشاد در پاسخ به مطهره خانم در این باره مدعی شده بود که:
«چه زماني و کدام خواننده را به ايران آورديم؟ افرادي که اين مساله را مطرح کرده‌‏اند بايد بگويند دولت چه کسي را به ايران آورده است. اين‌‏ها داستان‌‏هايي دارد. بايد روشن کنند چه خوانندگاني را آورده‌‏ايم. بگويند چه کساني را با چه اهدافي آورده‌‏ايم!»

خب به سلامتی! ما که بخیل نیستیم. رفیقان آقای داریوش، احتمالا فردا با گوگوش هم مصاحبه می کنند و یکهو می بینید مصاحبه ای با گوگوش در کیهان منتشر می شود. آقای شریعتمداری هم که حتی یک کلمه به انتشار مصاحبه ی داریوش در همشهری اعتراض نکرده، درباره ی گوگوش می نویسد که این خواهر ما نسبت به کارهایی که می کرده توبه کرده و ما با آغوش باز از او استقبال کردیم؛ مثل پیام فضلی نژاد که یک روزه در کیهان با دو جمله ی آقای شریعتمداری، پاک و منزه شد و شد پژوهشگر کیهان تا زیراب همه ی دلسوزان کشور را بزند.

بد نیست برادر حسین و بر و بچ اصولگرا برای اثبات این که با برنامه ریزی آن مصاحبه را در روزنامه ی خودشان منتشر نکرده اند، نق و نوقی کنند و صدایشان را ما هم بشنویم. وگرنه معلوم می شود برای جلب نظر در انتخابات ریاست جمهوری دست به هر کاری که لازم باشد می زنند!

.

یادداشت قبلی در این باره : داریوش خواننده، یار اصولگرایان

۱۳۸۷ دی ۲۳, دوشنبه

خاتمی = میرحسین

منطق هم همین بود که یا خاتمی یا میرحسین بیایند تا کشور را از این وضعیت نجات بدهند. امروز آقای خاتمی بسیار حساب شده و دقیق اعلام کرد که:

من به همه اصلاح‌طلبان و نيز کساني که ممکن است جزء اصلاح طلبان نيز نباشند ولي دل‌شان مي خواهد در وضع کنوني تحولي ايجاد شود، ضمن احترام به همه کساني که کانديداتوري خود را اعلام کردند يا اعلام خواهند کرد، مي‌گويم به ياري خداوند يک نفر از ميان من و آقاي مهندس موسوي نامزد خواهد شد.

خدا را شکر که این دو بزرگوار قبول کردند که در این شرایط بد کشور، فداکاری کنند. واقعا جرات می خواهد که کسی بیاید و چهار سال بعد مردم راضی باشند. همانطور که آقای خاتمی پرسیده، معلوم نیست با درآمدهاي نفتي شگفت انگيز سه سال گذشته که سابقه نداشته، چه تحولي در کشور رخ داده است؟

از دوستانم خواهشی دارم، این روزها روزنامه ی گمراه کیهان و خبرپراکنی فارس، به شدت دنبال این هستند که در اصلاح طلبان تفرقه بیاندازند، نمونه اش نوشته ی سه شنبه ی کیهان است که از سر تا پایش ترس از کاندیداتوری خاتمی و موسوی می بارد؛ باید هوشیار باشیم و تا این که یکی از این دو نفر اعلام نکرده اند، به گونه ای موضع گیری نکنیم که بهانه به دست کیهانیان بیافتد.

مهندس موسوی در هفته ی اول مرداد ماه 84، بیانیه ای در تقدیر از هشت سال تلاش دولت آقای خاتمی منتشر کرده بود. به نظرم جالب آمد تا آن را اینجا تکرار کنم که ببینیم نگاه میرحسین به دوران اصلاحات چیست:

«هشت سال دوران ریاست جمهوری فرزند فاضل، با تقوا و متعهد حضرت امام خمینی(ره) برادر عزیزمان جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی به پایان خود نزدیك می‌شود و لبخندهای شیرین در این روزها خبر از آن می‌دهد كه زخم‌های بی‌شماری كه در طی این مدت به آن جان عزیز وارد شد به همین زودی و پیش از به اتمام رسیدن دوران خدمتش التیام یافته است. رنجی كه برای خداوند پذیرفته شود، میوه‌های شیرین خواهد داد و هر قدر كه ایمان به فضل الهی بیشتر باشد، این میوه‌ها زودتر به بار می‌رسند.
قدردانی از دستاوردهای بزرگی كه دولت خاتمی در طی این هشت سال داشته است، وظیفه‌ای صرفا اخلاقی نیست تا از خدمات بی‌شائبه‌ی برادری مخلص و بی‌ادعا سپاسگزاری شده باشد، بلكه هم‌چنین برای آن است تا آیندگان قدر آن‌چه با خون دل بسیار فراهم آمده است، بدانند و آن را به راحتی از دست ندهند.
این فرصت كوتاه‌تر از آن است كه با استفاده از آن بتوان حق وظیفه را ادا كرد. لذا این‌جانب به امید آن‌كه دیگران به مشروح این توفیقات ولو به صورت فهرست‌وار اشاره خواهند كرد، با بهره‌گیری از این مجال، تنها به آن‌چه به نظرم شاید مهم‌ترین و ارزشمندترین دستاورد دولت خاتمی است، اشاره می‌كنم و آن فضای انسانی است كه او حفظ و توسعه‌ی آن در جامعه را نصب‌العین و مهم‌ترین هدف خود قرار داده بود. او به واسطه‌ی این اهتمام در تمامی افتخارات ملت ما در طی این مدت شریك است. تنها به عنوان یك نمونه، ما امروز با موفقیت‌های ارزشمند مدیران مدبر و دانشمندان جسور و خلاق خود در زمینه‌ی دانش هسته‌یی مواجه هستیم و این دستاوردی آن‌چنان عظیم است كه اگر قدر و اهمیت آن در رشد اعتماد به نفس ملی و توسعه‌ی علمی و اقتصادی كشور به درستی شناخته شود، ارزش تاریخی آن كمتر از ملی شدن صنعت نفت نیست. آیا قابل تصور بود كه دانشمندان جوان ما بدون احساس عضویت در جامعه‌ای كه شأن انسان‌ها را بزرگ می‌شمارد به سمت موفقیت‌های عظیم خود گام بردارند؟ این قاعده‌ای است كه درباره‌ی هر افتخار دیگری چه در چارچوب دولت و چه در صحنه كل جامعه صدق می‌كند و در طول هشت سال گذشته، این افتخارات چه بسیار بوده است.
در قدردانی از شخصیتی چون خاتمی فرصت و فصحتی نهفته است كه امیدوارم شناخته شود و از دست نرود. به‌ویژه روحانیت عزیز كه چنین عضو عالی‌مقامی از او به چنین توفیقاتی دست یافته است، جا دارد كه این فرصت را فرو نگذارد؛ زیرا هركه خاتمی را می‌شناسد و دوست دارد، به عنوان عالمی عامل و دانشمندی روحانی می‌شناسد كه آرمان‌هایش را از شناخت عالمانه و عمیق دین خود وام گرفته است.»


میرحسین موسوی



راستی ایسنا خبر امروز آقای خاتمی را سانسور کرده است. همان خبر را ایلنا هم منتشر کرده، آنها را مقایسه کردم و خیلی غصه خوردم، واقعا چرا دوستان این اشتباه را مرتکب می شوند، نمی دانم. انشالله با آمدن آقای خاتمی یا مهندس موسوی، این سانسورهای بچگانه هم خاتمه پیدا می کند. رسانه چقدر باید زحمت بکشد تا اعتماد مردم را کسب کند، بعد چقدر راحت قدر اعتماد دانسته نمی شود؛ غصه خوردن دارد، ندارد؟

این دو جمله ی آقای خاتمی در ایسنا حذف و سانسور شدید شده بودند:

«در دوران امام هيچگاه نظارت استصوابي نداشتيم و بعد از امام اين كار رويه شد. نظارت استصوابي يعني اجرا و نه نظارت و بالاتر از آن با بعضي رفتار ها يعني قيموميت. معتقدم اگر نظارت استصوابي نيز وجود دارد بايد با چارچوب مردم سالاري سازگار باشد. يعني نمي توانيم كاري كنيم كه راي و خواست مردم يك طرف ولي سليقه عده اي تعيين كننده همه چيز باشد.

معتقدم اگر برنامه چهارم با اين درآمد نفتي كه در سالهاي اخير داشتيم درست احرا شده بود، مطمئن بودم اهداف چشم انداز نه در 20 سال كه در 10 سال تحقق پيدا مي كرد و امروز معتقدم نه تنها 4 سال جلو نرفتيم بلكه از 4 سال پيش هم عقب تر افتاده ايم . و اين وضع نگران كننده است.»

یادداشت ابوذر آذران را با عنوان «کابوس احمدی نژاد؛ میرحسین می آید» خواندم، توصیه می کنم بخوانید.


پی نوشت:
  1. مجمع نمايندگان استان كرمانشاه در بيانيه‌اي اعلام كردند به دليل بي توجهي مسولان رياست جمهوري به مشكلات مردم استان در سفر هيئت دولت به اين استان، رئيس جمهور را همراهي نخواهند كرد! بالاخره صدای یکی در می آید. آن از نمایندگان مازندران که در جلسه ی دولت در مازندران راهشان نداده بودند و این هم از اکراد.
  2. بالاخره آقایان اصولگرا نتوانستند بر مصاحبه با داریوش در یکی از روزنامه هایشان بگذرند و بعد از 10 روز واکنش نشان دادند، چه کردند؟ یک تذکر تقدیم فرمودند، اما اگر یک روزنامه ی اصلاح طلب این کار را کرده بود، کفن نمی پوشیدند؟ «روزنامه همشهري به علت چاپ مصاحبه با خواننده لس‌آنجلسي از سوي اداره كل مطبوعات تذكر گرفت.»
  3. نماينده جنبش جهاد اسلامي فلسطين، در یک سخنرانی در شیراز گفته است: «نخستين شرط گفتگو با رژيم صهيونيستي، توقف حمله نظامي، لغو تحريم‌هاي اقتصادي، باز شدن گذرگاه‌ها و خروج نيروه‌هاي اشغالگر از نوار غزه است

داستان در و آب نبات و نیروگاه بوشهر

دی ماه هم تمام شد و نیروگاه بوشهر علی رغم قرار دولت و مجلس اصولگرا با روس ها، راه نیافتاد؛ همان هایی که می گفتند اصلاح طلبان در مذاکراتشان در داده اند و آب نبات گرفته اند، بعد از سه سال و نیم هنوز نتوانسته اند همان آب نبات را هم بگیرند.

نیروگاه بوشهر آن طور که در سال های 83 و 84 گفته می شد شاید باید زودتر از اینها راه می افتاد، اما در زمان دولت آقای احمدی نژاد انگار در این باره عقب عقب رفتیم، آقایان هم فقط کار روس ها را توجیه می کنند وگرنه حداقل نققی، نوققی می زدند، نه اینکه تا می توانند فریادشان را بر سر مردم می زنند و به مردم گیر می دهند تا حواسشان از این کوتاهی ها پرت شود.

ما هزینه ی سنگینی برای این نیروگاه بوشهر پرداخت کرده ایم، نباید این همه به روسها اجازه دهیم ما را بازی بدهند. چرا اینقدر خفت را تحمل کنیم که بگویند امروز، فردا، چشم، حتما؛ و بعد باجشان را از آمریکایی ها بگیرند و دوباره آن را عقب بیاندازند. دستگاه دیپلماسی ما در این مورد که فشل عمل کرده است.

آقای لاریجانی بعد از این که سال گذشته از دبیری شورای عالی امنیت ملی کنار رفت و قبل از این که به مجلس راه پیدا کند، اما همچنان نماینده ی رهبری در آن شورا بود و هست، در پاییز 86 در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که « روسها گفتند نيروگاه بوشهر تا ماه آينده راه‌اندازي مي‌شود ». راه افتاد؟ نه و آب از آن تکان نخورد.

نمی خواهم این یادداشت طولانی شود، فقط از این بایت نقد داشتم. روزشماری مربوط به چند سال اخیر از اخبار مربوط به وعده های مسوولان ایرانی و روس را جمع کردم که مرورش جالب است:

وزارت انرژي اتمي روسيه: راه اندازي نيروگاه بوشهر به دلايل فني يك سال به تاخير مي‌افتد
10-14-2003- 1382/07/22


ميدل ايست نيوزلاين: روسيه آموزش مهندسان ايراني را براي راه‌اندازي راكتور بوشهر به پايان رساند
11-02-2003- 1382/08/11


مشاور رييس‌جمهور روسيه: راه‌اندازي نيروگاه بوشهر تا پايان سال 2005 صورت مي‌گيرد / رييس ‌سرويس نظارت هسته‌يي روسيه: مشكلات مالي و سازماني بسياري به چشم مي‌خورد
03-18-2004- 1382/12/28


روميانتسف: نيروگاه بوشهر طبق برنامه اواسط 2005 به بهره‌برداري مي‌رسد
04-02-2004- 1383/01/14


ايتارتاس: مسوول امور انرژي اتمي روسيه ماه مه به تهران سفر مي‌كند / روميانتسف: روسـيه قصد نـدارد ساخت نيروگاه بوشـهر را متوقف كند
04-09-2004- 1383/01/21


نووستي به نقل از روميانتسف: نيروگاه اتمي بوشهر سال آينده به طور آزمايشي راه‌اندازي مي‌شود / مساله توقف ساخت نيروگاه اتمي بوشهر اصلا در روسيه مطرح نيست
04-17-2004- 1383/01/29


مسوول امور بين‌الملل سازمان انرژي اتمي : روسيه مصمم است بوشهر در حداقل زمان راه‌اندازي شود
06-09-2004- 1383/03/20

مدير پروژه‌ي ساخت نيروگاه بوشهر: واحد اول نيروگاه اتمي بوشهر اواخر سال 84 بهره‌برداري مي‌شود بوشهر از مهم‌ترين مناطق براي ساخت واحدهاي دوم و سوم است
06-29-2004- 1383/04/09


رييس سازمان انرژي اتمي روسيه: مذاكرات مربوط به قيمت و تداركات، آغاز به كار نيروگاه بوشهر را به تاخير انداخت / نيروگاه بوشهر در سال 2006 كارش را آغاز مي‌كند
07-10-2004- 1383/04/20

مدير پروژه‌ي ساخت نيروگاه اتمي بوشهر: نيروگاه بايد در پايان سال 2005 ميلادي به بهره‌برداري برسد
07-10-2004- 1383/04/20


الحيات: فشار آمريكا بر روسيه راه‌اندازي نيروگاه بوشهر را به تاخير انداخت
08-23-2004- 1383/06/02


سخنگوي سازمان انرژي اتمي روسيه هرگونه تاخير در راه‌اندازي نيروگاه بوشهر را رد كرد
08-26-2004- 1383/06/05

سخنگوي سازمان انرژي اتمي روسيه: نيروگاه بوشهر در سال 2005 راه‌اندازي مي‌شود
08-27-2004- 1383/06/06

بوستون گلوب ادعا كرد: ساخت نيروگاه هسته‌يي بوشهر با تاخير بيشتري همراه خواهد بود
09-10-2004- 1383/06/20


رييس روسي سازمان مسوول ساخت نيروگاه بوشهر: ساخت نيروگاه بوشهر طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در حال انجام است
09-10-2004- 1383/06/20


روميانتسف: ساخت نيروگاه بوشهر متوقف نخواهد شد
09-22-2004- 1383/07/01

مدير پروژه ساخت و راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر: نيروگاه اتمي بوشهر تا 15 ماه آينده به بهره‌برداري مي‌رسد
11-24-2004- 1383/09/04


روميانتسف: جنبه‌هاي فني و اقتصادي ساخت واحد دوم نيروگاه بوشهر ارزيابي شده است / صفدر حسيني: موافقتنامه‌هاي خريد هواپيما و توليد ماهواره زهره به زودي امضا مي‌شود
12-17-2004- 1383/09/27

محمد سعيدي: نيروگاه اتمي بوشهر سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد / وجود حساسيت‌هاي بين‌المللي عامل مهم تاخير در راه‌اندازي نيروگاه بوشهر بوده است
01-05-2005- 1383/10/16


معاون امور بين‌الملل سازمان انرژي اتمي: روميانتسف 7 اسفند به ايران مي‌آيد / تاريخ دقيق راه‌اندازي نيروگاه بوشهر در اين سفر مشخص مي‌شود
02-07-2005- 1383/11/19


انتقاد هاشمی رفسنجانی: تعلل و تاخير در راه‌اندازي نيروگاه بوشهر توجيه‌ناپذير است

جواب رييس آژانس انرژي اتمي روسيه: تمام موانع برطرف شده است
02-26-2005 - 1383/12/08

روميانتسف: شركت‌هاي روسي نيروگاه را به موقع راه‌اندازي خواهند كرد
02-27-2005- 1383/12/09


مدير عامل بزرگترين شركت توليد كننده سوخت هسته‌يي روسيه: 168 ميله‌ي سوخت براي نيروگاه بوشهر توليد شده است
03-11-2005- 1383/12/21


روسيه در اواسط سال 2005 سوخت هسته‌يي نيروگاه بوشهر را به ايران ارسال مي‌كند
04-29-2005- 1384/02/09


راديو صداي روسيه: كار احداث نيروگاه بوشهر توسط روسيه روبه پايان است
04-30-2005- 1384/02/10


رييس سازمان انرژي اتمي روسيه: سوخت هسته‌يي نيروگاه بوشهر پايان سال جاري ميلادي يا اوايل سال آينده به ايران تحويل مي‌شود
05-12-2005- 1384/02/22

رييس كل مؤسسه‌ي عالي حسابرسي روسيه در ديدار با حدادعادل: روسيه مايل است در كم‌ترين زمان ساخت واحد اول نيروگاه بوشهر را به پايان رساند
07-05-2005- 1384/04/14


روميانتسف: فعاليت آزمايشي نيروگاه بوشهر ژوئن 2006 آغاز مي‌شود
07-13-2005- 1384/04/22


دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه در بدو ورود به تهران: سوخت نيروگاه بوشهر طبق برنامه‌هاي مورد توافق ارسال مي‌شود
11-11-2005- 1384/08/20


حدادعادل: ايران و روسیه به راه‌اندازي نيروگاه هسته‌يي بوشهر متعهدند
12-13-2005- 1384/09/22


سعيدي: تاريخ قطعي راه‌اندازي نيروگاه بوشهر هفته‌ي آينده با سفر آقازاده به مسكو تعيين مي‌شود
09-17-2006- 1385/06/26


حسيني: سوخت بوشهر بايد تا ‌٢ هفته‌ي ديگر ارسال شود
03-11-2007- 1385/12/20


حسيني: زمان راه‌اندازي نيروگاه بوشهر به زودي اعلام مي‌شود
04-08-2007- 1386/01/19


حسيني: اظهارنظرهاي متفاوتي از سوي مسوولين روسي درباره‌ي نيروگاه بوشهر شنيده شده
05-27-2007- 1386/03/06


لاوروف: روسيه براي انجام كامل تعهداتش درقبال نيروگاه بوشهر آماده است
06-20-2007- 1386/03/30


وعيدي: ظرف چند ماه آينده آخرين مشكلات راه‌اندازي نيروگاه بوشهر برطرف مي‌شود
07-05-2007- 1386/04/14


حسيني: زمان دقيق راه‌اندازي نيروگاه بوشهر را اعلام نكنيم
07-08-2007- 1386/04/17


وزيرامورخارجه در تونس: ايران از روسيه انتظار دارد ساخت راكتور هسته‌يي بوشهر را در ماه سپتامبر تكميل كند
07-14-2007- 1386/04/23


صفري: ملاحظات سياسي بر راه‌اندازي نيروگاه بوشهر تاثير ‌گذارست
07-24-2007- 1386/05/02

حسيني: روس‌ها گفتند درتكميل پروژه بوشهر جدي هستند
09-02-2007- 1386/06/11


متكي: سوخت نيروگاه بوشهر به زودي به ايران ارسال مي‌شود
09-16-2007- 1386/06/25


حسيني: در چند ساعت آينده خبرخوشي درباره نيروگاه بوشهر مي‌شنويم
10-15-2007- 1386/07/23


پوتين: احداث نيروگاه بوشهر به علت مسائل فناوري آن سخت شده / روسيه به هيچ وجه از ارسال سوخت نيروگاه خودداري نخواهد کرد
10-16-2007- 1386/07/24


پوتین در مذاکره با احمدی نژاد: عدم تاثيرپذيري مسكو از فشارهاي غرب براي تكميل نيروگاه بوشهر
10-17-2007- 1386/07/25


گزارش مذاكرات ايران و روسيه / تاكيد بر راه اندازي نيروگاه بوشهر طبق جدول زمان بندي
10-17-2007- 1386/07/25


حسيني: خبر خوش هسته‌يي تعهد پوتين به راه‌اندازي نيروگاه بوشهر بود
10-21-2007- 1386/07/29


سخنگوي وزارت امورخارجه: درباره زمان راه‌اندازي نيروگاه بوشهر پيش‌داوري نكنيم
11-06-2007- 1386/08/15


متكي: به روس‌ها درباره نيروگاه بوشهر گله كرديم
12-08-2007- 1386/09/17


حسيني: نمي‌توانيم زمان مشخصي براي راه اندازي بوشهر تعيين كنيم
12-16-2007- 1386/09/25


متكي: تا تابستان سال آينده نيمي از ظرفيت نيروگاه بوشهر وارد مدار مي‌شود
12-30-2007- 1386/10/09


متكي: به روسها براي راه‌اندازي نيروگاه بوشهر اعتماد داريم
01-06-2008- 1386/10/16


لاريجاني: گفتند نيروگاه بوشهر تا ماه آينده راه‌اندازي مي‌شود
12-07-2007- 1386/09/16


آقازاده: سال آينده برق هسته‌يي نيروگاه بوشهر وارد مدار كشور مي‌شود
12-17-2007- 1386/09/26


اتم استروي اكسپورت: نيروگاه بوشهر تا پيش از پايان سال 2008 راه‌اندازي نمي‌شود
12-21-2007- 1386/09/30


لاوروف: موانع مالي و سياسي راه‌اندازي نيروگاه بوشهر برطرف شده است
12-26-2007- 1386/10/05


سخنگوي شركت تول روسيه: تجهيزات مورد نياز براي راه اندازي نيروگاه بوشهر به ايران تحويل داده شد
12-30-2007- 1386/10/09


مدير کل آژانس فدرال انرژي اتمي روسيه: *نيروگاه بوشهرتقريبا آماده‌است *درباره زمان راه‌اندازي توافق شد *کار با سوخت هسته‌يي در بوشهر تابستان آغازمي‌شود
01-19-2008- 1386/10/29


هشتمين و آخرين محموله سوخت نيروگاه بوشهر وارد ايران شد
01-28-2008- 1386/11/08


*نيروگاه بوشهر مهر‌‌٨٧ راه‌اندازي مي‌شود*
01-30-2008- 1386/11/10

روسيه: روسيه و ايران موسسه مشترکي براي بهره‌برداري از نيروگاه راه‌اندازي مي‌كنند
02-15-2008- 1386/11/26


سعيدي: پاييز مراحل راه‌اندازي نيروگاه بوشهر آغاز مي‌شود

04-09-2008- 1387/01/21


عضو فراکسیون اقلیت مجلس: چرا به روسيه براي راه‌اندازي نيروگاه بوشهر فشار وارد نمي‌كنيد

06-22-2008- 1387/04/02


آقازاده در جمع خبرنگاران : نيروگاه بوشهر در زمان خودش راه اندازي مي‌شود
06-29-2008- 1387/04/09


معاون شركت توليد و توسعه انرژي اتمي خبر داد: برگزاري اولين كنفرانس بين‌المللي توسعه نيروگاه‌هاي هسته‌يي همزمان با راه‌اندازي نيروگاه بوشهر
07-23-2008- 1387/05/02


*راه‌اندازي مقدماتي نيروگاه بوشهر تا پايان سال جاري* رييس سازمان انرژي اتمي درگفت‌وگوباايسنا: تـوقـع داريم روسـيـه بـه تـعـهـدات خـود عـمـل كـنـد
08-08-2008- 1387/05/18


اطلاعيه‌ي روس‌اتم درباره روند تجهيز نيروگاه اتمي بوشهر
08-17-2008- 1387/05/27


يك عضو دوماي روسيه: نمي‌توان تاريخ دقيق راه‌اندازي اين نيروگاه را تعيين كرد
08-30-2008- 1387/06/09


در سفر رييس جديد اتم استروي اكسپورت به تهران انجام مي‌شود، بــررســي نــحــوه راه‌انــدازي نـــيـــروگــاه بـــوشــهـــر
08-30-2008- 1387/06/09


*بيانيه مشترك ايران و پيمانكار نيروگاه بوشهر* *تاكيد بر توافق‌هاي قبلي و رعايت برنامه كامل پروژه
09-02-2008- 1387/06/12

متكي: تا پايان سال سوخت‌رساني به نيروگاه بوشهر نهايي مي‌شود

09-02-2008- 1387/06/12


هيات روسي بدون اشاره‌ به زمان دقيق سوخت‌گذاري نيروگاه بوشهر تهران را ترك كرد

09-03-2008- 1387/06/13


*پرسش نمايندگان درباره نيروگاه بوشهر* آقـازاده سـه‌شـنـبـه بـه مـجـلـس مـي‌رود
09-07-2008- 1387/06/17


رييس اتم استروي اکسپورت: راه اندازي نيروگاه بوشهر « ديماه » برگشت ناپذير خواهد بود
09-09-2008- 1387/06/19

حسيني در ديدار ريابكوف: اميدواريم نيروگاه بوشهر برابر برنامه توافق شده راه‌اندازي شود

10-18-2008- 1387/07/27


معاون وزير امور خارجه روسيه در ديدار با سفير ايران: اميدواريم نيروگاه بوشهر در اسرع وقت به بهره برداري برسد
10-25-2008- 1387/08/04

متكي: ابهامي درباره تاريخ بهره‌برداري از نيروگاه بوشهر نداريم

11-19-2008- 1387/08/29


آقازاده: اميدواريم ‌١٣٨٨ آغازتوليد برق هسته‌يي در بوشهر باشد

11-26-2008- 1387/09/06


كرينكو: روسيه كل نيروگاه بوشهر را در سال 2009 تكميل مي‌كند
11-28-2008- 1387/09/08

نماينده آژانس: نيروگاه بوشهر مطابق نرم بين‌المللي راه‌اندازي مي‌شود
12-01-2008- 1387/09/11


رييس مجلس روسيه: مسكو از ساخت نيروگاه بوشهر دست نخواهد كشيد
12-03-2008- 1387/09/13

بروجردی خبر داد: راه‌اندازي نيروگاه بوشهر تا يك سال و سه ماه ديگر
12-21-2008- 1387/10/01

قشقاوي: از مراحل اجرايي كارهاي نيروگاه بوشهر راضي هستيم

12-22-2008- 1387/10/02

.

الحمدالله که آقای سخنگوی دستگاه دیپلماسی دولت آقای احمدی نژاد راضی است، گور بابای بقیه! اصلا همه با هم بگید «مرگ بر آمریکا»؛ تا روس ها خوشحال بشوند و نرخ باج رو ببرند بالا! برای سلامتی روسها هم صلواتی بفرستید که دارند مثل ... شبانه روز زحمت می کشند تا «در اسرع وقت» نیروگاه بوشهر راه بیافتد ;)

۱۳۸۷ دی ۲۱, شنبه

کراک کشی در خیابان


هفته ی پیش، کنار خیابان از این جوان هم وطن در حال کشیدن کراک عکس گرفتم. آدرس: ابتدای خیابان جمالزاده ی شمالی، کوچه ی معینی. البته در هفته ی قبلش دقیقا در همین کوچه، یکی از دوستان کسی را نشانم داد که در ماشینش داشت کراک می کشید و هر چند دقیقه برای داغ کردن سیخش از ماشین پیاده می شد و صندوق عقب را باز می کرد و وقتی سیخ داغ می شد سریع می رفت توی ماشین. بعد مشغول می شد. البته در طول روز چند دفعه ای می آمد در ماشین و این کار را می کرد و می رفت سر کارش.
به برکت دولت نهم، تنها همین دو نفر در کشورمان مانده اند که معتاد هستند، بقیه را ترک داده اند!
حاشیه:
  • شب های تاسوعا، عاشورا و شام غریبان در دفتر جبهه ی مشارکت مراسم بود، هر چند مثل کانون توحید نشد چون جایش کوچک بود، اما بد نبود. به خصوص زیارت عاشورایی که برادرمان آقای عابدی می خواند.
  • جبهه مشاركت در اطلاعیه ای نسبت به دخالت مجدد نظاميان در سياست هشدار داده است، همانطور که امام خمینی به نظامیان هشدار داده بود: «به شما چه ربط دارد درمجلس چه مي‌گذرد ...». باید آنها را مجبور کنیم به قانون اساسی و این سخنان بنیانگذارش توجه کنند.
  • الحمدالله، استانداران استانهای شمالی با ارسال نامه ای به رئیس جمهوری خواستار جلوگیری از واردات برنج خارجی و مرکبات به کشور شدند. مثل اینکه یادداشت من درباره ی پرتقالهای باغ مان در نوشهر به موقع بود! البته این نوشدارو بعد از مرگ سهراب است، پرتقالها امسال بدجوری توی سرش خورد و باغدارها بیچاره شدند، رفت پی کارش؛ مطمئنم اینها اگر دلشان سوخته بود سه ماه پیش این نامه را می نوشتند نه ننوشتند.
  • یک هفته گذشت و همانطور که در یادداشت «داریوش خواننده، یار اصولگرایان» پیش بینی کرده بودم صدای آقایان در نیامد!

۱۳۸۷ دی ۱۷, سه‌شنبه

تبلیغات روی 5000 تومانی

امروز تبلیغات یک تلویزیون لس آنجلسی را در پشت یک 5000 تومانی دیدم. صبح مطهره خانم رفته بود بیرون، وقتی برگشت این 5 هزار تومانی را به من نشان داد که در بین پول هایش پیدا کرده بود. تبلیغات «تلویزیون کانال یک» یا «چنل وان» که آدرس موج ماهواره اش نوشته شده بود؛ شعارشان هم این بود «ما هستیم»!

الان که من نه ماهواره دارم، نه حتی شبکه های خودمان را؛ البته چرا دروغ، شبکه ی اول و دوم را می گیرم، با کیفیت خیلی بد. حتی شبکه ی سه را هم ندارم تا برنامه ی نود بگیرم. بد هم نیست، برنامه که ندارند، فقط همین نود به درد می خورد که ندارمش. اما باکو که بودم ماهواره داشتم، چند دفعه ای این کانال 1 را دیده بودم، فقط مزخرف می گفتند، من که بالاخره آدم رسانه یی هستم و برای فزولی هم که شده باید ببینم چه می گویند، 5 دقیقه هم طاقت نمی آوردم ببینمش، کانال را عوض می کردم.

به هر حال، این کانال های لس آنجلسی که به برکت عملکرد بد صدا و سیما بالاخره در بین برخی از مردم رونقی گرفته اند و کسانی هستند که آنها را می بینند، البته از آن طرف، جالبه خیلی ها فقط برای خنده این شبکه ها را می بینند. این شبکه ها با پدرسوخته بازی گاهی مردم ساده لوح را به تجمعاتی مثلا در تهران فرا می خوانند، فلان پارک یا فلان خیابان، آنها را هم دلخوش می کنند که اگر بروید این کارهایی که ما می گوییم را بکنید، اوضاع کشور رویایی می شود. یا پیشنهادهای عجیب غریب می دهند، مثلا همه فردا لباس سفید بپوشید، بوق بزنید، و از این چرت و پرت ها. مقصر هم نیستند، مخشان هنگ کرده.

این بدبخت ها درک نمی کنند که مردم ما طور دیگری فکر می کنند، اگر اعتراضی داشته باشند هم دنبال انقلاب نیستند، اصلا اگر کسی هم دنبال انقلاب باشد مگر دنبال آنها راه می افتد؟ این ها بد جوری حالشون بده. اگه می تونستم حتما یک آسایشگاه برایشان در ایران تهیه می کردم و به آنها می گفتم بیایند بروند آنجا زندگی کنند.

اما از آنها بدبخت تر، آمریکایی ها هستند که به این ها پول می دهند تا تلویزیون هایشان کار کند، بلکه بتوانند جمهوری اسلامی را بربیاندازند! اینها اگر خر هم باشند، خوب توانسته اند سر آمریکایی ها را شیره بمالند.

به هر حال، از آنها هم بدبخت تر، معدود خرهایی هستند که روی پول های ما تبلیغات آن تلویزیون ها را مهر می کنند و با این کار به خودمان ضرر می زنند؛ این واقعا آخر بی فرهنگی است که روی پول چیزی نوشته شود. این پول با پول نفت چاپ می شود، نکنید، قبوله شما هم هستید؛ دیده شدید!

خدایا! این چه حکمتی است که ما روزنامه هم نداریم، بقیه هم این طرفی ها و هم آن طرفی های ما رادیو و تلویزیون و همه نوع رسانه ای دارند. آیا این عدالت است؟

۱۳۸۷ دی ۱۶, دوشنبه

داریوش خواننده، یار اصولگرایان

داریوش، خواننده لس آنجلسی به عنوان شاهد حرف های دو هفته پیش آقای حجاریان درباره ی لس آنجلسی ها از غیب رسید تا آقای صفار هرندی ضایع شود. وقتی از حجاریان درباره ی دست و پا زدن اصولگرایان پرسیدیم، گفته بود که:

«اگر حرف‌‏هايشان (حرف اصولگرایان) را گوش دهيد متوجه مي‌‏شويد که آنها فقط مي‌‏خواهند باشند و در صحنه ديده شوند و عکسي از آنها منتشر شود و همين برايشان کافي است. از سوي ديگرآنها در حال فرار به جلو هستند. روزي مي‌‏خواهند از لس‌‏آنجلس مجري تلويزيوني بياورند و روز ديگر در پي دعوت از فيلمساز خارجي براي ساختن فيلمشان هستند. متاسفانه حرف‌‏هاي نادرست زياد مي‌‏زنند.»

و آقای وزیر ارشاد در پاسخ به مطهره خانم در این باره مدعی شده بود که:

«چه زماني و کدام خواننده را به ايران آورديم؟ افرادي که اين مساله را مطرح کرده‌‏اند بايد بگويند دولت چه کسي را به ايران آورده است. اين‌‏ها داستان‌‏هايي دارد. بايد روشن کنند چه خوانندگاني را آورده‌‏ايم. بگويند چه کساني را با چه اهدافي آورده‌‏ايم!»

شاید این چهل هزار و یکمین دروغی باشد که اصولگرایان در این دوره می گویند!

هر چند یکی از رسانه ها وفتی این ادعای صفار هرندی را منتشر کرد، در کنارش جملاتی را از مشاور احمدی نژاد نقل کرد که برای اثبات ادعای حجاریان کفایت می کرد:

«به نظر مي‌رسد اظهارات سعيد حجاريان كه موجب واكنش صفار هرندي شده است مربوط به مصاحبه مهدي كلهر مشاور فرهنگي احمدي نژاد در اوايل تير ماه سال 84 با شبكه مهاجر (MITV) مي‌باشد كه در آن كلهر در پاسخ به سوال خبرنگار كه پرسيده بود "چه نظري در خصوص موسيقي دارد؟" عنوان كرده بود: "موسيقي پاپ يا حتي راك ما جاي پيشرفت زيادي دارد بايد فضا را آنقدر آزاد كنيم كه همه اجازه كار داشته‌باشند" وي درادامه در پاسخ به اين سوال مجري برنامه كه "حتي خوانندگان لس‌آنجلسي؟"اظهار كرده بود: "بله. حتي آن‌طرف آبي‌ها. از نظر آقاي دكتر-احمدي نژاد- هيچ محدوديتي براي ايرانيان خارج از كشور نبايد بگذاريم. نه تنها در عرصه موسيقي كه در هيچ عرصه ديگر. در عرصه هنر به استاداني چون ايرج قادري يا سعيد راد جفا شده است. اگر صداي من را مي‌شنوند من از همه آنها عذر مي‌خواهم. همه تلاش آقاي دكتر در اين راستا است كه همه كدورت‌ها برطرف شود "كلهر در پاسخ به اين سوال هم كه پرسيده شد "پرسيده‌اند مثلا‌ً شادمهر عقيلي مي‌تواند به ايران برگردد؟" گفت: "چرا كه نه. شادمهر يادش هست كه وقتي براي آلبوم دهاتي، مجوزش گير كرده بود من وساطت كردم و كارش حل شد "وي همچنين در اين مصاحبه كه واكنش‌هاي زيادي را در پي داشت گفته بود: "اينها تنها مواضع من نيست. مواضع دكتر احمدي نژاد هم است

و امـــــــــــــــــــــــــا، روزنامه ی همشهری، پرتیراژترین روزنامه ی اصولگرایان که تحت نظر آقای قالیباف است، مصاحبه ای با داریوش خواننده ی لس آنجلسی را چاپ کرده این هوا! البته اسم کوچک او را برای رد گم کنی، «محمود» نوشته، با فامیلی واقعی: محمود اقبالی، ‏مدير «كانون آينه». فایل صوتی مصاحبه هم در اینترنت هست؛ همان داریوش معروف است.

خب، هدفشان چیست؟ معتقدم اصولگراها با هدف باز نشان دادن سیاست های خودشان، برای انتخابات سال آینده می خواهند رای جمع کنند، به همین راحتی. همان کاری که آقای احمدی نژاد با خر کردن جوان ها انجام داده بود که گفت:

«واقعاً مشکل مردم ما الآن شکل موي بچه‌هاي ماست؟ بچه‌ها موشان را هر جوري دوست دارند، بگذارند. به من و تو چه ربطي داره؟ من و تو بايد به مسايل اساسي کشور برسيم. دولت بايد بياد اقتصاد رو سامان بده، فضاي کشور رو آرامش ببخشه. امنيت رواني درست کنه. پشتيباني کنه از مردم. مردم سلايق گوناگون دارند. سنت‌هاي مختلف، اقوام مختلف‌، تيپ‌هاي مختلف. دولت خدمتگزار همه است. چرا مردم رو کوچيک مي‌کنيد؟ يعني واقعاً مردم رو اين قدر کوچيک مي‌کنيد که الآن مشکل مهم جوان‌هاي ما اينه که مدل موشون رو چه جوري بذارند و دولت هم نمي‌ذاره. شأن دولت اينه؟ شأن مردم اينه؟ اين واقعاً، اين توهين به مردم ماست. چرا مردم رو دست کم مي‌گيريم؟ واقعاً اين قدر يعني الآن مشکل کشور ما اينه که مثلاً فلان دختر ما فلان لباس رو پوشيد يا الآن مشکل کشور ما اينه؟ يعني مشکل مردمِ ما اينه».

بعد که روی کار آمد، طرح امتیت اجتماعی اجرا شد، در دانشگاه ها گیت و دوربین گذاشتند و انواع و اقسام محدودیت هایی که خود می گفتند «الآن مشکل کشور ما اينه؟». واقعیتش هم همین بود که با همین چیزها مشکل داشتند، وگرنه برای مشکل اقتصادی که برنامه ای نداشتند. فقط می شود گفت برنامه ی آنها برای اقتصاد این بود که یک پا این طرف، یکی اون طرف، ...

الان هم سناریو همونه، مصاحبه ی داریوش را چاپ می کنند که بگویند اصولگرایان اون طوری که فکر می کردید هم نیستند! کدوم طوری؟ مگر مردم خرند؟ مگر آن مصاحبه ی احمدی نژاد را کسی فراموش می کند؟

بی خود هم دولتی ها نگویند به ما مربوط نیست و کار قالیباف بوده؛ اگر شما به عنوان دولت بخواهید که سه سوته روزنامه را می بندید، پس هماهنگ هستید. مگر می شود تصور کرد اگر این مطلب در یک روزنامه ی اصلاح طلب چاپ می شد همین طوری از کنارش رد می شدید؟ پدر جد یارو را هم در می آوردید!

ما می گوییم بیایید با ما هم مثل داریوش لس آنجلسی برخورد کنید، ما هم رسانه ای داشته باشیم. نه؟ نمی شه؟ خب بهتر، بروید تلاشتان را بکنید، ببینید آیا مردم با این چیزها خر می شوند و به کاندیدای اصولگرایان رای می دهند؟ حتما می خواهید با او عکس هم بگیرید و در تبلیغات انتخاباتی از آن استفاده کنید؟!

این هم روشی است، داریوش و محمود، یا داریوش و محمدباقر، یا داریوش و علی، و ... فقط آقای صفار باید حواسش باشه یه وقت داریوش دور دوم احمدی نژاد نشه وزیر ارشاد و صفار بی کار بشه؛ اون وقت باید دوباره به کیهان برگرده زیر دست برادر حسین.

جالب تر از همه، سکوت روزنامه ی کیهان است که معلوم می شود از این روش برای جلب توجه ها به اصولگرایان بدش نیامده، اما اینقدر باید در این باره بنویسیم تا آبرویشان برود و همانطور که دست اصولگرایان در طرح های عوام فریبی تاکنون رو شده، این بار هم رو شود.

۱۳۸۷ دی ۱۳, جمعه

غزه و اصلاح طلبان ایرانی

نظر و سیاست اصلاح طلبان درباره ی حوادث غزه، مقاومت و حماس چیست؟ برای پاسخ به این پرسش، با توجه به بحث هایی که در یادداشت قبلی با تعدادی از دوستان داشتم و نیز نظراتی که از دوستان در جاهای مختلف دیدم و شنیدم، صلاح می دانم نظر تعدادی از کسانی را که هر کدام مورد احترام بخش هایی از طیف گسترده ی اصلاح طلبان هستند در زیر بیاورم. امیدوارم دوستان به این نظرات کاملا توجه داشته باشند.

اول از همه در بخشی از پیام آيت‌‏الله صانعي خواندم:

اين جانب ضمن ابراز تأسف و تأثر عميق خويش نسبت به اين جنايات وحشيانه از تمام
آزادي‌‏خواهان جهان و همه مدافعان راستين حقوق بشر و انسانيت مي‌‏خواهم كه تمام
توان خويش را در جهت متوقف كردن اين اقدامات وحشيانه و جنايات اين رژيم سفاك به كار
بندند چرا كه امروز سكوت آزادي‌‏خواهان و مدافعان حقوق‌‏بشر در مقابل اين جنايات
گناهي است نابخشودني و از همه گروه‌‏هاي فلسطيني مي‌‏خواهم ضمن حفظ وحدت، تمام همت
خويش را در جهت تحقق آرمان مقدس ملت مظلوم فلسطين آن هم با توكل و استمداد از حضرت
حق جل و علا و تكيه بر حمايت و پشتيباني ملت‌‏هاي مسلمان و آزادي‌‏خواه و نه
دولت‌‏هاي سرسپرده و قدرت‌‏هايي كه فلسطين را جولانگاه مطامع سياسي و اقتصادي و حفظ
قدرت پوشالي خويش نموده‌‏اند، به كار بندند.

در پیام آیت‌الله منتظری هم آمده است:

‏بدیهى است اگر اسرائیل اقدام به حصر غزه نمى‌كرد و آن را به صورت یك‏ ‏زندان بزرگ
درنمى‌آورد مجاهدان و مبارزان فلسطینى عكس‌العملى از‏ ‏خود نشان نمى‌دادند و آتش‌بس
فیمابین نقض نمى‌شد، ولى مردم بى‌پناه‏ ‏غزه باید بهاى گستاخى اسرائیل و زمینه‌سازى
به دست گرفتن قدرت‏ ‏توسط دولت فعلى اسرائیل در انتخابات آینده را بپردازند.
مقلدین اینجانب مجازند یك‌سوم سهم مبارك امام علیه‌السلام را از‏ ‏طریق مطمئن و
مورد اعتماد در جهت كمك به مسلمانان مظلوم غزه‏ ‏صرف نمایند.


درباره ی اهل سنت هم، آقای يوسف قرضاوي، مفتي اهل سنت جهان، درخطبه هاي نماز جمعه ی دوحه گفت:

مردم فلسطين با توجه به توانمندي‌هاي هسته‌يي و نظامي اسراييل كه توسط آمريكا به
دست آورده است قادر به رويارويي با آن نيستند و به تنهايي نمي توانند با اسراييل
روبه‌رو شوند لذا امت مسلمان بايد چه با سلاح، چه نيرو، چه كمك هاي مالي وحتي از
طريق تحريم در كنار فلسطينيان بايستند. امت مسلمان همچنان زنده و پابرجا هستند
وآماده‌اند تا حتي مال و جانشان را براي كمك به برادرانشان هديه كنند.

ای رهبران حماس! قلب ملت مسلمان در صبر و بردباري‌هايتان با شماست، شما كه
نمونه‌ي قهرماناني هستيد كه با وجود تحريم، گرسنگي و تنگناهاي مختلف از اصول و
ارزش‌هايتان دست نمي‌كشيد.هرگز نااميد مباشيد كه نااميدي نشانه‌ي كفر است و مطمئن
باشيد تا زماني كه به حقوقتان پايبند هستيد، سرافكنده نخواهيد بود.

و اما این هم بخشی از نظرات آقای خاتمی عزیز در این زمینه:

پس از ماه‌ها محاصره غزه که می‌خواستند ملت فلسطين را دچار مرگ تدريجی کنند،
آنان مقاومت کردند آن‌هم در تنها نقطه‌ای از فلسطين اشغالی که دارای حکومت مشروع
دموکراتيک است و با آرای مردم روی کار آمده است.

مقاومت مردم مظلوم فلسطين در دفاع از آرمانشان قابل ستایش است. ‌اکنون هم
می‌بينيم که با وجود مصائب بسيار، اين زنان و مردان غزه هستند که بر مقاومت جانانه
تاکيد می‌کنند.

ملت ايران همچون گذشته نشان دهد در کنار مظلوم و مقابل ظالم ايستاده است.

آقای هاشمی رفسنجانی هم در نماز جمعه گفت:

امت اسلامي بايد حمايت سياسي، فرهنگي، تبليغاتي، مالي و تسليحاتي خود را از مردم
غزه و فلسطين داشته باشند تا اينكه اين مردم مقاومت كنند و كساني كه از حق دفاع
مي‌كنند بتوانند سر جاي خود بايستند و از حق دفاع كنند. الحمدالله ايران ما در اين
ميدان پيشتاز است و بسياري از مسلمانان و ملت‌ها با ما همراه هستند.

اساسا شاید کسانی باشند که برایشان این پرسش پیش بیاید : "نظرتان درباره اين ضرب المثل معروف در ارتباط با سیاست خارجي چيست: «چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است؟»"


دکتر محمد صدر، معاون وزارت خارجه در دولت آقای خاتمی به این سوال به خوبی پاسخ داده است که آن را بسیار می پسندم؛ قطعا سیاست اصلاح طلبان اگر روی کار بیایند همین خواهد بود:

البته چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. نمی دانم مقصود سؤال
کننده محترم چیست. اگر منظورشان کمک به فلسطین است، در دولت اصلاحات هم این سیاست ر
داشتیم و کمک جدی به فلسطین می کردیم. موضوع فلسطین غیر از اینکه یک موضوع انسانی و
اسلامی است، در چارچوب منافع ملی ایران تعریف می شود و باید از آنها حمایت کنیم.
منتهی این حمایت باید عاقلانه باشد، نه مثل قضیه هولوکاست که حتی خود فلسطینی ها هم
از این بحث حمایت نکردند. این چراغی است که هم به مسجد رواست و هم به خانه.