۱۳۸۵ مهر ۲۸, جمعه

فلسطين رو رها کن ...

نمي دانم تا به حال اين شعار «فلسطين رو رها کن فکري به حال ما کن» رو شنيده ايد يا نه؟ اين رو ننوشتم که تاييدش کنم، هيچ اهل فکر منصفي در شصت سال گذشته در ايران نديده ام که موافق حمايت از فلسطين نباشد اما چگونگي حمايت مهم است. اين که دولت خود تصويب کند که فلان قدر به فلسطين کمک کند يا مجلس همين طور، تازه آن کمک هم به گروهي در فلسطن باشد نه به دولتش، اين ها هر کدام شرايطي دارد که کسي تا به حال از من نوعي به عنوان يک شهروند ايراني درباره اش سوال نکرده است، موافقم، مخالفم، کدام اولويتم است، چطور بايد کمک کنيم، ...

با دوستي بحث مي کرديم، گفتم شک نکن که همه ي ما موافق کمک مادي و معنوي به همه ي مظلومان جهانيم، اصلا مگر کسي هست که دوست نداشته باشد به ديگران کمک کند؟ اما همين تمدن اسلامي ايراني که به ما حکم کرده از مظلومان حمايت کنيم تاکيد مي کند چراغي که به منزل رواست به مسجد حرام است. باز هم منظور اين نيست که نبايد به فلسطينيان کمک کرد، اما اين ارزيابي که اين چراغ آيا به منزل رواست يا نيست را چه کسي تشخيص مي دهد؟ چرا اول مهر که مي شود يا شب عيد مردم بايد در جشن هاي نيکو کاري شرکت کنند تا براي مردم بي بضاعت خودمان هر کس که مي خواهد کمک کند اما براي کمک به مردم فلسطين، دولت تصميم بگيرد؟

کمک اقتصادي دولتي به فلسطين در اين ظرايط به اين شکل بسيار خطرناک است، مردم که گراني ها را مي بينند با عقل خود دودو تا چهارتا مي کنند و مي پرسند مگر خودمان چلاقيم از آنها استفاده کنيم، هر چند آن مبلغ کمک ناچيز باشد. اقتصاد در اين دوره در تصميم مردم بسيار موثر است، بر خلاف گذشته، به نمونه ي بسيار ساده اي اسشاره مي کنم، ببينيد آن وفاداري سابق بازيکنان دو تيم استقلال و پرسيوليس در اثر همين شرايط اقتصادي دنياي امروز ديگر مثل 10 سال پيش نيست، طرفدارانشان هم به خوبي اين را درک کرده اند براي همين است که براي پول بيشتر بازيکنان رد و بدل مي شوند. مردم بي بضاعت امروز درباره ي فلسطين هم اينطور فکر مي کنند. انشاءالله فقر گريبان کسي را نگيرد اما بپرسيد از آنهايي که هشتشان گروي نهشان است، خيلي بهتر از اين نوشته من درک خواهيد کرد.

نکته ي ديگر اين که چرا براي حمايت معنوي از مردم فلسطين خود مردم تجمع و راهپيمايي نکنند، «شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي» اعلام راهپيمايي کند و در آن راهپيمايي شعارهاي انرژي هسته يي و شعارهاي سياسي ديگر از تريبون ها داده شود؟ نتيجه اين مي شود که خيلي ها ترجيح مي دهند در اين تجمعات شرکت نکنند تا از حضورشان براي مقاصد سياسي ديگر استفاده نشود.

و آخر اين که چرا بعضي با دو رويي از مظلوميت مردم فلسطين و آزادي هاي سياسي و حقوق قانوني آنها دفاع مي کنند در حالي که در داخل همچنان فعالاني سياسي وجود دارند که در زندان به سر مي برند، هر روز دادگاهي مي شوند، روزنامه هايي با گرايش هاي سياسي متفاوت بسته مي شوند، کسي هم پاسخگو نيست؟ روانشناسي مي گفت کارمندي که در محل کار مهربان و مطيع است هيچ معلوم نيست در منزل که رييس است هم مهربان باشد، شايد در اداره نمي تواند مهربان نباشد و در آنجا که رياست در دستش است شايد با خانواده ي خود قهري برخورد کند.

اين نگراني ها شايسته ي توجه است، نه حتي براي مردم خودمان، بلکه براي حمايت همه ي ايرانيان از ملت مظلوم فلسطين.

حاشيه : هواي باکو سرد شده، از پريشب ديگه نمي شد با آستين کوتاه بيرون رفت البته من قبلش هم جرات نداشتم فقط با يه لباس پاييزي بودم اما ديگه سرد شد، حتي از پريروز ديگه هواي باکو ابري است.

اينترنت دفتر کارخانه را راه انداختم، کافي نت تايپ کردن خيلي سخته، بايد تو کامپيوترم مي نوشتم بعد با ديسکت مي بردم کافي نت، دردسرش زياد بود. حالا روزي چند بار مي تونم يه سري به اينترنت بزنم.

چهارشنبه ي گذشته 18 اکتبر روز استقلال جمهوري آذربايجان از اتحاد جماهير شوروي در سال 1991 بود، ما هم تعطيل بوديم، تلويزيون هاي باکو برنامه هاي بسيار زيادي درباره ي حيدر علي اف، رييس جمهور فقيد اين کشور رو نشان مي داد. البته 18 اکتبر به صورت نهايي مستقل شدند، چند ماه قبل از آن تاريخ در 30 اوت اعلام استقلال شده بود و چند وقتي تا انجامش طول کشيد. يک روز ملي هم دارند، 28 مي، روز اعلام استقلال مجلس شوراي قانون اساسي تاتارها در سال 1918 است.

من که نفهميدم بالاخره عيد سعيد فطر در ايران چه روزي است، انگار باز هم داستان هميشگي ادامه دارد. باعث تاسف است، اما خوشم مي آيد که آيت الله سيستاني با قطعيت پارسال روز عيد را با توجه به مرکزي که در قم دارد اعلام کرد و منتظر کسي هم نشد، خيلي ها هم مجبور شدند آن را اعلام کنند. آقا عيد يه روزه، به گفته ي اين و آن هم ربطي ندارد، شايد کسي بتواند تشخيصش دهد، شايد نه، اصل قضيه تفاوتي نمي کند، خدا منتظر اعلام نيست، حالا علماي ما نمي توانند درست تشخيص بدهند داستانش پيچيده است! اگر امسال هم اين آقايان علما مثل سال هاي گذشته هي امروز و فردا کنند و بينشان اختلاف باشد من يکي که از سال ديگر براي تشخيص عيد فطر نظر کارشناسان علمي را مدنظر قرار مي دهم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

الف ) لـطـفا بــــی رحــمـانـه نــقــد کــنــیــد!
ب ) آدرس ایمیل: aliasghar55@gmail.com