جناب آقا يا سركار خانم محقق تبريزي
سلام. نامهي شما با عنوان «نامهي يك محقق تبريزي به علياف» را در سايت تابناك خواندم. حرف شما حق است، اما نقص دارد، به عنوان يك ايراني مقيم باكو، نكاتي را يادآوري ميكنم تا مخاطب با خواندن نامهي شما يك طرفه به قاضي نرود.
مثالي بزنم از اين كه اگر واقعيت درست جا نيافتد باعث گرفتاري ميشود. گويا در سال 1997 فردي از باكو خبر ميبرد خدمت مرحوم آيت الله مشكيني و آن بندهي خدا هم با حساب كردن روي آن حرف، علما را جمع ميكند كه بله، دارد در جمهوري آذربايجان انقلاب اسلامي ميشود!
محقق گرامي!
گفتهايد كه انگيزهي شما از آن نامه تنها کمک كردن به ملت و دولت جمهوري آذربايجان است. من هم ايرانيام و تمدن ايراني تنها در مرزهاي ايران كنوني نميگنجد، بلكه تعدادي از ديگر كشورهاي مجاور نيز از اين نظر با ما آميختهاند، لذا فارغ از به رسميت شناختن استقلال آن ديگران، دغدغهي شما دربارهي آنها طبيعي است و جاي تقدير دارد.
در ابتداي نامه به آقاي علياف، سير تاريخي چند سدهي اخير منطقهي «اران» را كه امروزه «جمهوري آذربايجان» ناميده ميشود به درستي مرور كردهايد. اما نگراني خود را اينگونه برشمردهايد: رابطه با اسرائيل، بلاتکليفي آوارگان قرهباغ، سياست هويت زداي تاريخي مردم، وضعيت اقليتها، شکاف بين نسلها، محدوديت فعاليتهاي ديني و برخي اقدامات تحريکآميز در قبال مردم ايران.
اول اين كه مردم اين سرزمين به اندازهي مردم ايران نسبت به موضوع فلسطين در جريان نيستند و حساسيت ندارند. در ثاني آذربايجان تنها عضو سازمان كنفرانس اسلامي نيست كه به اسرائيل چنين ارتباطي دارد. اما همانطور كه اشاره كردهايد 20 درصد خاك كشورشان در اشغال بيگانه است، منطقهي قره باغ در اشغال ارمنستان.
همانطور كه ما نسبت به خليج فارس حساس هستيم و تنب كوچك، تنب بزرگ و ابوموسي را خاك ايران ميدانيم، مردم اين ديار هم قره باغ را خاك خود ميدانند.
جناب محقق!
اما تصور نميكنيد سياست دوگانهي جمهوري اسلامي ايران در قبال دو اشغالگر متضاد است، از طرفي مخالف صهيونيستهايي است كه ملت اهل تسنن فلسطين را آواره كرده است و از طرفي در كنار ارامنهاي است كه قره باغ را در اشغال دارد و يك ميليون شيعهي آن آواره هستند. خب حق دارند اينها كه نتيجه بگيرند سياست پدر و مادر ندارد، پس با اسرائيل رابطه برقرار ميكنند، به راحتي آب خوردن هم توجيه ميشود.
هفتهي پيش خبرنگاري از آقاي سفير ايران در باکو پرسيد: «چرا ايران از ارمنستان متجاوز که سرزمين آذربايجان را اشغال کرده حمايت ميکند؟». ببينيد چطور ميپيچانيم: «ميان غصب و اشغالگري تفاوت هست و رژيم صهيونيستي سرزمين اسلامي را غصب و مردم آن را آواره و نام کشور فلسطين را پاک کرده است. اين وضعيت در خصوص دو کشور ارمنستان و آذربايجان صادق نيست و ايران از تماميت ارضي جمهوري آذربايجان حمايت ميکند».
جناب محقق!
اتفاقا مردم ديندار جمهوري آذربايجان بيشترين فشار را در اين باره تحمل ميكنند، آنها نميدانند كه بايد چه جواب بدهند؟ يكي از موانع گسترش اسلام و تمدن ايراني و اسلامي هم همين است، كساني هستند كه اينقدر از ارتباط ما با ارمنستان ناراحت ميشوند كه بهتر است خود جهت تكميل تحقيقاتتان قدم رنجه فرمائيد و چند وقتي حرفهاي آنها را بشنويد.
همكار نخجوانيام جمعه ميگفت شنيده ايران دارد در گسترش شبكهي موبايل قره باغ با ارمنستان همكاري ميكند. خبر را ديدم، راست ميگفت، شرکت تله کامیونیکیشن کیش اپراتور تلفن همراه ایران یک توافق نامهي رومینگ را با شركت «قره باغ تله كام» امضا كرده است كه در منطقهي اشغال شدهي قره باغ مورد بهره برداری قرار میگیرد. خب فقط كلك ما اين بوده كه در قالب يك شركت خصوصي داريم اين كار را ميكنيم.
واقعا مردم اين ديار نميتوانند درك كنند كه چطور مثلا آقاي احمدينژاد كه آنطور دربارهي اسرائيل دو آتشه ميشود، براي آوارههاي شيعهي قره باغ يك سخنراني نميكند؟! سياست است؟ خب پس مال آنها هم اسمش سياست است، آنها هم حداقل دلشان به لابي يهود خوش است تا در آمريكا و ديگر جاهايي كه نياز به قدرت دارند از آنها در مقابل ارمنستان دفاع كند! سياست پيچيده است، واقعا پيچيده.
محقق گرامي!
گفتهايد براساس نظرسنجي يک مؤسسهي بينالمللي 92 درصد مردم اعتقادي به دولت آذربايجان ندارند، اولا به ما چه ربطي دارد كه چند درصد آنها چه فكر ميكنند وگرنه آنها هم چنين آماري دربارهي ما مخابره ميكنند. هر چند آنها از لحاظ دموكراسي چندين پله از ما عقبتر هستند اما با درآمد نفد در اين يك سال و نيم كه من اينجا هستم ميبينم چه ساخت و سازي در حال انجام است و زمينهي خوبي براي جذب سرمايهي خارجي فراهم كردهاند و دور نيست كه پيشرفت خوبي داشته باشند. بنابر اين من آن عدد و رقم را درست نميبينم.
دربارهي برخورد با متهمان داخلي و بيگانه؛ از اين تناقضها ما هم در كشورمان داريم، يادتان ميآيد كه سال گذشته 15 ملوان انگليسي(روباه بزرگ) را كه به جرم جاسوسي دستگير كرديم آقاي احمدينژاد با اهداي كت و شلوار آنها را بدرقه كرد؟ پس چطور با دانشجويان آنطور برخورد ميشود؟ آقاي قابل به زندان ميافتد و آقاي شريعتمداري به عنوان بهترين منتقد دولت جايزه ميگيرد!
نگران نشر افكار مخالف و افكار مذهبي نباشيد، حتي آنها كه روحيهي جنگيدن و شهادت را تقويت كند. نشرياتي در همين كشور منتشر ميشود كه افكار آقاي مصباح يزدي را به راحتي منتشر ميكند، گروههايي هم آنها را ترويج ميدهند. اينجا از لحاظ تندروي به دليل همين تصورات، زود رشد ميكند. حضور وهابيون هم پر رنگ است، خرافه هم بسيار رواج دارد. وقتي رايزن فرهنگي ما سخنراني را از تهران براي عيد غدير آورده بود كه ميگفت حضرت علي(ع) گوش بچههايي كه به پيامبر(ص) توهين ميكردند را گاز ميگرفت، مخاطبان هم باور ميكردند و ميخنديدند، ببين اينجا چه خبر است و ما چه ميكنيم.
محقق عزيز!
گفتهايد كه سفري اخيرا به باكو داشتهايد اما مجسمهاي از شهدا نديديد. دربارهي كشته شدههاي آنها به دست ارامنه، هم مجسمه از آن قضيه در شهر هست، هم در گوشه و كنار و خيابانهاي فرعي ميبيني كه مجسمه يا يادماني از شهدا قرار دارد. خيابان شهيدلر هم كه يادمان شهداي آنهاست، در بهترين نقطهي شهر است و هر كسي كه به باكو ميرود از آنجا ديدن ميكند. به مناسبت سالروز كشتارهاي مناطق شوشا و خوجالي و غيره، برنامههاي تلويزيون پشت سر هم دربارهي آن واقعه برنامه نشان ميدهد.
مشكل اينجاست كه ما كشور خود را به خوبي نساختيم تا روشمان خود به خود صادر شود، براي همين مردم آن كشور دل خوشي از عملكرد ما ندارند، اما شما طوري نامه را نوشتهايد كه انگار اگر امروز در جمهوري آذربايجان رفراندوم برگزار شود آنها به رفتن زير چتر جمهوري اسلامي ايران راي ميدهند! نخير، از اين خبرها نيست، دوست محقق، صدور انقلاب با نامه از طريق پست ممكن نيست!
در پايان مجددا نكتهاي را كه تابستان گذشته در باكو به آقاي متكي گفته بودم تصريح ميكنم كه قره باغ براي مردم اين ديار كم از قدس براي فلسطينيان ندارد، جمهوري اسلامي بايد به اين نكته توجه ويژهاي داشته باشد.
علياصغر شفيعيان
باكو - 25 مي 2008
از جواب منطقی و درست شما به این محقق بی نام نشان خیلی متشکرم .
پاسخحذفوالبته چند نکته ای را هم من به پاسخ شما اضافه مکنم و آن اینکه :
- برخی از ما ایرانیان هنوز توهم امپراتوری ایران بزرگ را در سر می پرورانیم در حالی که دولت ایران کشور جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخته است و در حقیقت نام آذربایجان را دولت ایران بلا اشکال می داند و سخن گفتن از آران و غیره بیهوده می باشد .
- ما ایرانیها همیشه عیب دیگران رابه راحتی میبینیم و می خواهیم دیگران را اصلاح کنیم و کاسه داغتر از آش هستیم .اما عیب خود را نه تنها نمی بینیم بلکه فکر می کنیم بی عیب هستیم .
ضمنا این نامه بی نام و نشان که سایت تابناک آنرا منتشر کرده بود در واقع پاسخ به نامه صابر رستم خانلی نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان به رهبر ایران وانتقاد وی از وضعیت آذربایجانیهای ایران بود .
دوست عزیز! من به نظر دولت کاری ندارم که آیا اسم آذربایجان را بلا اشکال می داند یا نه، چون شاید دولت ها هم اشتباه کنند، یا از جایگاه دولت نتوانند اظهارنظر کنند. البته من هم همانطور که در نوشته ام مشخص است ایراد من به نام کشور آنها نیست، تنها نوشتم که از نظر تاریخی اسم آن سوی ارس همیشه اران بوده نه آذربایجان. لذا در این باره تنها برداشت شما از نوشته ی اینجانب صحیح نبوده، اما درباره ی محتوا مشکلی نداریم. فقط اینکه چه خوب می بود اگر اسم هر جایی همان می بود که بود. مثل این است که چند سال دست روی دست بگذاریم و بعد بگوییم نام آن خلیج فارس است، لذا بر خلاف نام آذربایجان، که الان دیگران مدعی آن هستند، بهتر است امروز نام خلیج فارس را دو دستی بچسبیم!
پاسخحذفدوست عزيز آقاي شفيعيان
پاسخحذفما ايراني ها تا وقتي که امثال شماها که بخاطر بازکردن دکان و راه انداختن کاروکاسبي بخور و نمير در باکو به هر شرايطي جهت زندگي در باکو تن مي دهيد / نيازي به ارسال نامه هاي گزنده و فحش آلود از باکو نداريم. نامه آن محقق تبريزي به الهام علي اف در واقع پاسخ به نامه صابر رستمخانلو بود. کاش همانقدر که از نامه آن محقق تبريزي عصبي شده ايد/ از نامه صابر رستمخانلو که مملو از دروغ و جفنگيات بود و آذريهاي ايران را همانند برده و توسري خور و منگل جلوه مي داد ، ناراحت مي شديد و پاسخي به آن مي داديد.
شما چطور فرق ميان مناقشه قره باغ و فلسطين را تشخيص نمي دهيد. در مناقشه قره باغ / خود جمهوري آذربايجان بطور دوآتشه به دنبال صلح و مذاکرات با ارمنستان است و هيچ گونه ترديدي در مورد اصل موجوديت و مشروعيت دولت ارمنستان ندارد و حتي به موازات مذاکرات صلح / بطور قاچاق منابع استراتژيکي همچون بنزين و گازويين از جمهوري آذربايجان به ارمنستان ارسال مي شود. ايران نيز مساله اشغال اراضي جمهوري آذربايجان را محکوم کرده و حتي بطور عملي کمکهاي زيادي به جمهوري آذربايجان براي خارج شدن از اين وضعيت کرده است که هنوز کمکهاي نظامي ايران به جمهوري آذربايجان براي مقابله با هجوم ارامنه و حتي آزادي اراضي اشغالي قره باغ از يادمان نرفته است. اما دولت باکو با پيش گرفتن مشي نزديکي به غرب و امريکا و رژيم صهيونيستي از اين کمکهاي ايران امتناع کرد. اما موضع اصولي ايران هنوز تغيير نکرده است.
نمي شود چون يک ديپلمات ايراني خوب نمي تواند حرف بزند/ کل موضع نظام اسلامي را زير سئوال برد و به بهانه نامتناسب بودن سخنان سفير ايران بگوييم که ببينيد چطور مي پيچانيم.
بيسوادي يکي از سخنراناني که به گفته شما ( البته اگر راست گفته باشيد) توسط رايزن فرهنگي ايران به باکو دعوت شده است / چه ارتباطي با موضوع بحث ان نامه داشت که شما سعي کرده ايد با طرح ان اصل مطالب ذکر شده در آن نامه را زير سوال ببريد.
اينکه بالانشينان در جمهوري آذربايجان به شهدايشان احترام نمي گذارند / درددل هزاران شهروند جمهوري آذربايجان مي باشد که شما برغم اقامت و کسب و کار منجر به وابستگي تان در باکو متوجه آن نشده ايد. چطور مي شود که بالانشينان در باکو حتي حاضر مي شوند در روز اشغال شوشا و لاچين جشن گشايش خيابان دوستي با اسراييل در باکو برگزار کنند و خيابان دوستي با اسراييل بگشايند.
در نهايت استقبالي که سايت مديافوروم از به اصطلاح جوابيه شما به محقق تبريزي کرده است / با توجه به ضدايراني بودن اين سايت قوم گرا که دائما به تحريکات قومگرايانه عليه ايران و بخصوص فارسهاي ايران مشغول است / انشاء الله که شما را به خود آورد و براي رسيدن به يک لقمه نان بخور و نمير در باکو اين گونه عليه ميهن خود فعاليت نکنيد.
برهان حشمتي
بنام خداوند متعال
پاسخحذفجناب آقای
علي اصغر شفيعيان
Siz görəsən prezident Əliyevin rəsmi sözçüsünüz belə ona yazılan məktuba cavab yazmağı öhdənizə almısınız.Diqqətli olsanın sizin bu hərəkətiniz İlham Əliyevə təhqirdir.Bu boyda Azerbaicanımızda bir yerli vətəndaş tapılmadı ki cavab yaza bir püstə badam satanın biri gəlib Öz ölkəsi olan irana xəyanət daşını ata!
Prezidentin ətrafında tıxma olan yekəbaşlar niyə cavab yazmır ki sız bir sapı bizdən olan balta misalında olan tacir durub nə yazmağınızı bilmədən qeyrət çəkməyə qalxmısınız.Balam bizimkilər erməniyə güllə atmaq istəmirlər siz zorla məcbur edirsiniz?Baki öz kefindədir şəhvətbazlığındadır qarabağı nə edir?Siz də KASƏ DAĞTƏR ƏZ AŞ çıxmısınız Azərbaicanın müdafiəsinə amma kor-koranə.Ermənilərə də sionist yahudilərə də lənət.
Ataoglu
سلاملار
پاسخحذفمن سیزین آران قونوسوتدا یازدیغینیز مطلب دن باشقا، بوتون او بیری یازدیقلارینیزی تایید ائلیره م و سیزه اللرینیز آغریماسین دئییره م.البته بللی دیر کی سیز ایرانچیلیق یؤنونده ن بو مساله یه باخیبسینیز و ایران آدلانان اؤلکه ده یاشایان تورک لرین گوجون بیلیرسینیز و اونودا بیلیرسینیز کی ایران حاکمیتی بو ایشلریله ( یانی ارمنستان ایشغالچی اؤلکه ایله ایقتیصادی،نظامی ایلیشگی قورماق ایله )تام ایران یارارلاری و منافعی قارشیسینا عمل ائلیر و بو ایشلر، سونوندا، ایران آدلانان اؤلکه نین داغیلماسینا سبب اولاجاق
ساغ اولون
واقعا راست گفتن که از پان فارس سگ تر نداریم
پاسخحذفشما انهای هندی زاده افغانی عین سگ واقعیت رو انکار میکنید از طرفی خارج از ایران ساک اسراییل می زنید رد حالی که داخل ایران از باکو ایراد می گیرید
اذرباییجان جنوبی مل ایران نیست
اران منطقه ای هست در اذربایجان افتاد.. مثل اینکه بگیم اردبیل جزو اذربایجان نیست....بی سواد خاک بر سر
اذری ایرانی نیست شم ذربایجان برای این می خواید که باهاش چهره های سیاه خودتون رو اصلاح وبگید المانی هستید و سرزمینش ور کردو فارس نشین کنید
بله خاک بر سر اون اذری که فریب امثال پان تو فارس کونی رو بخوره
ایران متشکل از زبانهای گوناگون است پس نمی تواند مهمترین فرهنگ ويژگی آن يک زبان فارسی باشددراین صورت تورکهاوکردها و... یا ايرانی نيستند یا فرهنگ ندارند ....
پاسخحذفدیدگاهتان در باره زبان مردم ایران چيست دولت نهم متاسفانه مانند زمان رژيم پهلوی از زبان فارسی بعنوان مهمترين فرهنگ ايران نام بردند و اون نون و نمکی را که در اردبیل خوردند از ياد بردند زبان فارسی را برتر از ديگر زبانها یافتند .همچنين در رابطه سياستهای ايران که از يک طرف اذرباییجان را کشور مسلمان وهمسایه و دوست معرفی می کند اما از طرف ديگر با ارمنستان که مردم مسلمان ترکی اذری را قتلعام کرده اند ديدار و اعلام طرفداری می کند .بنظرم من بايد دولت دهم رويکرد منطقی تری درباره اين مسائل داشته باشد . نظر شما در اين باب چيست؟
سخنان فوق را از یک کانديد می پرسيدم و ایشان...
بنظرخود من استقلال اگر حق ما نباشد ازادی حق ما نباشد پس این انقلاب اسلامی به چه دردی می خود؟